Udstilling af designprocesser under Copenhagen Design Week

ACTIONMEN:
Kathrine Rasmussen, Medstifter og Procesdesigner
Stine Laurberg Hansen, Medstifter og Procesdesigner
Nanna Frank, Grafisk facilitator
Cathrine Frederiksen, Grafisk dokumentarist
Ane Price Mørk, Grafisk dokumentarist

 

Kunden:
Copenhagen Design Week er et initiativ igangsat af Økonomi- og Erhvervsministeriet og arrangeret af Dansk Design Center. Copenhagen Design Week tilbyder en bred vifte af messer, udstilling, oplevelser, diskussioner og netværk. Formålet er at vise kvaliteten af dansk design til både det danske og internationale publikum.

 

Udfordringen:
På udstillingen ShowHow sætter Copenhagen Design Week bæredygtig design i centrum. Her vises hvordan de klassiske designkategorier som møbel-, industriel-, bygnings-, tekstil- og beklædningsdesign hver især forholder sig til bæredygtighed bl.a. igennem materialevalg og produktionsmetode. For os er det vigtigt, at design er ikke kun handler om ”objektet” og materialet, men i lige så høj grad processen, hvorpå designobjekter bliver skabt. For os dækker bæredygtighed ikke blot over produkters tilblivelse ved bl.a. nedskæring af CO2 udledning gennem mindre transport. Bæredygtighed er også langt mere end hvilke materialer designeren vælger bl.a. om det er genbrugsmaterialer eller tekstilfarver.
For os handler bæredygtighed i lige så høj grad om selve formålet med det, vi designer. Hvordan sikre vi, at de ting vi omgiver os med, har en bæredygtig funktion – social, miljømæssig og økonomisk?


Resultatet:
Designprocessen er ikke forbeholdt designere, men kan med stor gevinst bruges af både virksomheder og det offentlige.
Gennem to workshops udfordrede ACTIONTANK designbegrebet og viste, hvordan en nøje tilrettelagt designproces kan skabe innovative og bæredygtige produkter, koncepter og strategier for organisationer.

Ved at have ”live” designprocesser, som en del af udstillingen, blev besøgende inddraget og konfronteret med; Hvordan foregår en designproces? Hvem deltager? Hvilke metoder bliver brugt? Hvad er et koncept? Hvordan sørger vi for at bæredygtighed er inkorporeret i kernen af designet? Hvilke spørgsmål er det, vi skal stille os selv, for at skabe produkter, der skaber den fremtid vi ønsker?

Design bliver derved mere nærværende, og vejen fra problematik til løsning bliver transparent og forståelig. Ved hjælp fra et hold grafiske illustratorer blev hele processen synliggjort visuelt fra dag til dag, og besøgende kunne følge med i gårsdagen udfordringer og resultater.


 

Hvordan sikre vi, at de ting vi omgiver os med, har en bæredygtig funktion – social, miljømæssig og økonomisk?
Hvordan foregår en designproces? Hvilke metoder bliver brugt? Hvem kan deltage? What er resultatet?
Hvilke spørgsmål er det, vi skal stille os selv, for at skabe produkter, der skaber den fremtid vi ønsker?